sarafina.reismee.nl

Eerste week in Boedapest...

Hallo allemaal!

De eerste week in Boedapest zit er al weer bijna op! Na een week met één en al zonneschijn, prachtige sneeuw en geweldige skitochten zoals Hoch Fügen-Kaltenbach, Zell am Ziller-Gerlos-Köningsleiten-Krimml, Ramsau-Lanersbach, heerlijk eten en zónder ongelukken (nouja, die superspectaculaire drie-dubbele perongelukexpres-salto op de laatste honderd meter skiën van de week niet meegerekend dan) moesten we het prachtige Oostenrijk alweer achter ons laten... Het was echt een heerlijke week (ik droom er nog steeds van ghehe)!!

Maar, op naar mijn nieuwe thuisbasis voor de komende maanden dus: Magyarország, oftewel Hongarije, en haar prachtige hoofdstad, Budapest (spreek uit: Boedapeshjt).

We zijn daar zondagavond aangekomen; prachtig appartement met echt glorieus uitzicht over de rivier, het paleis, de Géllertheuvel en de Erszebet-brug. Dinsdagochtend kwamen Jos, Cees en Door aan in Hongarije en die zijn toen al meteen de stad in gegaan (eerst geluncht in het appartement). Die avond heb ik ze m'n eigen appartement laten zien, ik ben daar maandag voor het eerst heen geweest, het is veel gezellig dan het op de foto's leek gelukkig haha! Mijn huisgenoten Maral (Frans-Perzisch), Sini (Fins) en Isabel (Duits) zijn echt alledrie heel aardig. De laatste twee studeren ook aan ELTE Humanities (Geesteswetenschappen), Linguistics en Literature, dus dat is wel heel gezellig! Maral is een kunstenaresse, een echt diva en een behoorlijke Bep Brul qua de mannen lol! Ik denk dat het wel gezellig gaat worden met hen de komende maanden!

Dindsdag voor het eerst in mijn nieuwe kamer geslapen; heb 'm ondertussen ook wat gezelliger gemaakt (was best kaal) dus dat beviel goed. Woensdag was er een campustour, een borrel (toen samen gegeten met m'n homies) daarna een Speeddate-event in Kuplung en een feest in Ötkert (bij de Basilica) dus dat was een drukke maar hele gezellige dag-avond-nacht. Echt wel al een aantal hele leuek mensen ontmoet (echt zo'n open Erasmus-mentaliteit denk ik haha, was in Barcelona bij Sanne ook al zo). Donderdag was de officiële opening (niet geweest), een informatiemarkt en een registratie (ga ik niet op in want de hele bureaucratische rompslomp omtrent de aanvraag van de Erasmus-beurs maakt de bloedlink). Die avond samen met Cees, Door, Maria en Jos samen in Csendes gegeten en daarna nog lekker zitten kletsen met m'n huisgenoten. Vrijdagochtend nog meer administratie (of pogingen daartoe) in de middag me Jos door het Joodse kwartier gestruint en daarna met z'n 5-en ruinpubs bezocht. (Instant/Most etc). Om 18.00 terug in het appartment, want Maral had gekookt voor ons (3 gangen), daarna weer even naar M + J in het andere appartment (had het do + vr ineens wel moeilijk mee (afscheid nemen)). Gelukkig zijn ze net nog even komen ontbijten met z'n 4-en, was wel heel lief en gezellig, zij zitten nu in de auto naar Wenen (daarna naar Dresden en Berlijn) dus die hebben nog een leuke vakantie voor de boeg gelukkig. En daarna gaan ze ook nog anderhalve maand naar Amerika natuurlijk dus ze veel zien had sowieso niet gekund natuurlijk!

Vandaag wordt in ieder geval weer een lange dag, om 16.00 met Helga en Sini koffiedrinken, daara met een aantal Erasmussers samen eten & borrelen, om 20.30 een boottocht op de Danube en daarna weer een openingsfeest, deze keer in Fogas!

Volgende week beginnen de colleges, ben er wel heel benieuwd naar (het niveau/de docenten bijvoorbeeld).

Szia!

Rozemarijn

Klinkt goed allemaal Saar!! :D

Annemie Brull

Zo te horen heb je het naar je zin. Als het niet zo ver uit de buurt was kwam ik even langs om koffie te drinken, ha-ha. Liefs en groetjes uit limburg.