sarafina.reismee.nl

Boedapest op rolletjes

Moi! (Fins voor 'hoi!')

Jeetje, twee weken in Boedapest alweer!! Ik heb m'n eerste colleges gehad (of niet, omdat de docent niet kwam opdagen) de eerste waarschuwing van de huisbaas is binnen én ik heb een kaartje gekregen! Heel relaxt ook, het is wonder-boven-wonder gelukt om mijn Learning Agreement voor de Erasmus+ beurs op tijd af te ronden dus daar valt (voorlopig) ook wel een last van me af... Heb daarnaast ook nog andere administratieve dingetjes geregeld (zoalshet activeren van mijn simkaart etc.) dus dat is ook wel echt heel fijn.

Daarnaast weer flink lopen feesten (Fogasház, Szimpla, pubcrawl, Corvintetö), uit eten geweest (Spiler, Mazel Tov) en op andere manieren geld over de balk gesmeten, dus nam me voor om het de komende dagen wat rustiger aan te doen. Gisteren ging ik echter samen met Sini en Isa naar IKEA om onze kamers wat meer op te fleuren dus daar gingen mijn goede voornemens...

Donderdag ook met Isabel en Aino naar yoga geweest, dat wel was heel leuk (krijgen ze hier 1 ECTS voor, dat is toch hilarisch?)

Maandag was mijn eerste college, maar die viel helaas gelijk al uit... tweede college bleek in het Frans gegeven te worden i.p.v. Engels, dus die viel ook af. Toen ging ik maar naar een vak dat eigenlijk uit debatteren over geo-politics bestaat. Bij dit vak hoef je slechts aanwezig te zijn, af en toe je mening te geven en een presentatie te geven van 20 minuten voor maar liefst 6 ECTS. Peanuts toch?
De docent was heel aardig en de groep relatief groot, ongeveer 20 mensen, in een nogal klein en loeiheet lokaaltje. Daar verbazen ik en anderen ons hier sowieso nogal over, de Hongaren stoken er op los -volgens mij is het soms wel 30 graden binnen- en houden krampachtig alle ramen dicht, terwijl het buiten vandaag 12 (!) graden was. Dit betekent dat ik me de hele dag kapot zweet terwijl zij het voor mekaar krijgen nog steeds te klagen dat ze het koud hebben. Rare jongens...

De andere vakken had ik maar met 2 en 5 anderen (!) -dit worden er volgende week waarschijnlijk wel meer- en werden allemaal gegeven in het kantoor van de docent, echt heel apart maar wel gezellig. We zitten gewoon allemaal op de bank een beetje in een atlas te turen en krijgen praktisch privéles. De vakken blijken dan ook veelal alleen voor Erasmus-studenten te zijn. Ben er nog niet helemaal uit of die kleine groepen nou juist chill zijn of niet, maargoed we zullen nog wel zien, ze vielen tot nu toe nog niet echt tegen! Ik wil daarna nog graag een Hongaarse taalcursus gaan doen, maar communicatie hier op de uni verloopt niet echt soepel en door de vele veranderingen in het rooster heb ik nog niet één vaste datum voor deze cursus kunnen prikken helaas.

Vandaag samen met mijn huisgenoten en een aantal andere Erasmussers bij twee Duitse meisjes gegeten die ook in een prachtig appartement wonen en daarna met z'n allen gechilld en film gekeken.

Morgen om 19:00 in Kazimir (Jos!) naar de Hungarian Film Club, daarna weer uit in Kuplung (alles helft van de prijs op maandag ghehe).

Oh en nog een nieuwtje: ik ben benaderd of ik student-assistent op het departement Nederlands wil worden, ik heb dinsdag een afspraak daar dus ik zal nog wel laten weten hoe dat afloopt!

Long story short: ik heb het hier al ontzettend naar mijn zin!! Alles begint al een beetje te wennen/normaal te worden hier en tegelijkertijd is alles een aaneenschakeling van nieuwe indrukken en leuke actviteiten! En ik heb nog zoveel om naar uit te kijken! Samen met Sini en Isa maak ik allerlei wilde plannen voor uitstapjes naar Belgrado, Sarajevo, Baku (Azerbaijan), Sofia, Timisoara, Krakow, Bratislava, Athene enz. enz. enz. Ook in Boedapest zijn er elke keer dat ik de deur uitstap zoveel dingen die ik zie waarvan ik denk: 'Hé, daar moet ik ook nog een keer heen!' En last but not least, ik kan uitkijken naar een heleboel leuke bezoekjes: over twee weken al Merit, Eliane en Willemijn, dan Sanne en daarna Marit, JP, Emilie en Nick, Bart en Suus, Renée, mijn ouders wellicht weer! Tot ziens in Boedapest!

Moi moi! (Fins voor 'doei!')

Reacties

Reacties

Maria

Lieve Sarafina, wat heerlijk om te lezen! Het is alsof je in een achtbaan zit..... Ik hoor je lachen en gillen. Wij hebben gezien hoe, waar en met wie je woont en weten dus hoe wáár dit verhaal van jou is! Budapest is ook wel een geweldige stad, en je hebt dit allemaal echt verdiend! Ik ben heel blij voor je. Het was/is zo fijn om je te zien stralen en te horen hoe fijn je het hebt. Wij genieten daar op onze beurt weer van. Ik heb ontzettend genoten van ons weekje skiëen , was overheerlijk en nu denk en hoop ik dat het niet de laatste keer is geweest! Wat ik ook mooi vind is het feit dat je je zo goed realiseert wat een fijne mensen/vrienden je om je heen voelt! Ja, je bent een gelukskind! Ik hou heel veel van je! Geniet maar heen veel van alles en iedereen die op je pad komt en vergeet niet af en toe ook iets aan je studie te doen. Xxxmaria p.s. Leuke plannen voor na 6 maanden! Athene zul je ook heel mooi vinden.

Ome Ton

hoi Sarafina,wat heb je het weer getroffen, met al die leuke vrienden. wij genieten van je mooie verhalen.
veel liefs,
Gr. Ome Ton en tante Regien

dora

Hallo Sara!!

Wat `n ervaringen allemaal!!
Leuk om je zo te volgen.
Ik vond het fijn om je daar zo bezig te zien in dat Buda-Pest.
Het is `n leuke stad en je kamer met je medebewoners ziet er geweldig uit.

Het viel ons ook op dat het overal zo bloedheet is...gek is dat !!

Saar blijf lekker genieten ( Szimpla....Fogashan...Kazimir...ik zie het voor me!)
en succes met je studie.

Ik blijf benieuwd naar je verhalen!!!

Dora

Maria

Heb jij die foto van Budapest ook zelf gemaakt ? w
Wat een prachtige foto zeg !

Mirjam

Wat klinkt het geweldig. Ik kan me voorstellen dat je er heel veel energie van krijgt, maar ook doodop kunt zijn van alle belevenissen! Gelukkig heb je ook nog een beetje tijd om te schrijven. Tot het volgende verhaal! Xxx

Cees

Ik had je verslagen wel even vluchtig gelezen, vanavond wat beter.... Heel leuk om je te volgen mede omdat ik mee heb gemaakt hoe je je daar aan het settelen was....
Het is duidelijk dat je je draai gevonden hebt.
Met je info over al die eettentjes en leuke uitgaansgelegenheden besef ik dat er nog een reisje naar Boedapest noodzakelijk is om door jou rondgeleid te worden langs al dat lekkers te proeven en kennis te nemen van die slemp gelegenheden !!!!
Ik houd voor alle zekerheid wat dagen in reserve om het te plannen....misschien krijg ik mijn andere reisgenoten ook nog zover !!! Liefs en heel veel plezier!

maria

Morrie (noord-hollands) Sara,
Ik dacht een nieuw (reis)verslag te lezen, maar zie het niet staan. Wel een ander "verslag" via de mail , waar we heel blij mee zijn! wat Cees duidelijk nog niet weet, maar wij/ij al wel: Tot volgende week!! XX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!