sarafina.reismee.nl

Natte voetjes in Hue, verliefd op Hoi An

Hola,

Het voelt als een eeuwigheid sinds mijn vorige blog. Vanuit Halong Bay zijn we in 1 dag naar Hue gereisd. Dit was een behoorlijk eind: bus, boot, bus, trein, in totaal meer dan 24 uur onderweg... Maargoed, dan heb je ook wat! Eh...dat dachten we tenminste. Blijkt het in Hue al dagen onophoudelijk te regenen, de straten stonden tot kniehoogte blank! Echt, ik heb het nog nooit zo hard zien regenen. Maar ook daar zouden we wel overheen komen. Eh...dat dachten we tenminste, op het moment dat Maria uit de trein stapt met koffer en al, glijdt ze uit en verzwikt ze haar enkel. Ik schrok me kapot, want haar linkerbeen was tussen het platform en de trein geschoten, dus ik dacht dat ie sowieso gebroken zou zijn. Het bleek gelukkig mee te vallen. Ze heeft wel een enorm ei op haar been, een blauwe plek ter grootte van een pannenkoek, nog wat schaafwonden en een opgezette enkel.

Ik heb de volgende dag het plan dus maar in mijn eentje afgewerkt, terwijl Maria lekker op bed bleef liggen in het hotel. Het oorspronkelijke plan was een boottocht te maken, maar dat was dus niet meer mogelijk omdat er nog maar een meter tussen het water in de rivier en de bruggen zat. Wel naar de Verboden Stad geweest, deed me wel een beetje aan Beijing denken. Alleen ook hierin stond het water tot halverwege mijn kuiten!! Geen probleem, we pleuren het bureautje en de toegangstoelen in de enorme toegangspoort gewoon neer, de zaken gaan door! Echt ontzettend gelachen, want het was nauwelijks te doen, maar wel heel uniek omdat ik het paleis voor mezelf had, terwijl het er normaal gesproken uitpuilt van toeristen. Verder is Hue een hele mooie stad, vol met oude paleizen, tombes, pagodes enzovoort, ondanks dat er ontzettend veel verwoest is door de eeuwen heen (15% orkanen en tyfonen, 35% Franse oorlog, 50% Amerikaanse (Vietnam-) oorlog).

De volgende stop was Hoi An, waar ik echt verliefd op ben geworden! Hoi An Old Town, waar geen auto's mogen komen, werd de eerste avond (zoals elke volle maan) verlicht door tientallen vuurtjes, offerblokjes, lichtjes/lampionnetjes en kaarsjes die op de rivier uitgezet werden. In de avonden telkens ontzettend lekker gegeten in mooie binnentuinen, overdag fietsjes gehuurd en over de marktjes en door de kleine straatjes gefietst, maar ook een naar het strand en tussen de rijstvelden. Echt een ontzettend leuke en relaxte sfeer, met leuke winkeltjes en bezienswaardigheden, voelde me er echt thuis!

Zo heerlijk relaxt als Hoi An was, zo hysterisch is Saigon/Ho Chi Minh stad, waar we nu zijn. We zijn eergisteren van Danang (vlak bij Hoi An) naar Saigon gevlogen: ging lekker snel. We hebben hier echt hele interessante dingen gezien, zoals de Cu Chi tunnels net buiten Saigon die werden gebruikt door de Vietcong in de Amerikaanse oorlog. Hier zijn we ook zelf doorheen gekropen, werd er echt ontzettend claustrofobisch omdat het zo bloedheet en benauwd was, en dan was deze tunnel nog verhoogd en had een grotere luchttoegang, je moest door de oorspronkelijke gang tijgeren en had voor zo'n honderden meters gang maar een luchtgaatje ter grootte van een vuist. Heel erg indrukwekkend: er leefden in de oorlog zo'n tienduizend mensen onder de grond, in een complex van meer dan 250 kilometer gangen! Ook een aantal beestachtige vallen gezien die de Amerikanen te grazen moesten nemen, echt gruwelijk, zal er niet te diep op ingaan. Maargoed wel interessant allemaal omdat het vorig jaar natuurlijk met geschiedenis uitgebreid aan bod is gekomen.

Gisteren naar het ''Reunification Palace'', aka het vroegere presidentiële paleis, de Benh Tanh market, Chinatown en Chinese en Hindoestaanse tempels de Notre Dame cathedral en het oorlogsmuseum geweest, en ondanks dat dat toch allemaal heel erg interessant was (zeker het presidentiële paleis en het oorlogsmuseum, alhoewel ik me ontzettend geërgerd heb aan de propagandistische ondertoon, waren vooral de foto's zo ontzettend indrukwekkend en veelzeggend), kan Saigon me niet echt boeien. Het is te onoverzichtelijk, massaal, zonder dat het gezellige wijkjes heeft of een leuke sfeer. Zelfs Chinatown, die 2 miljoen inwoners heeft, is niet echt leuk. Er wonen trouwens 10 miljoen mensen hier, waarvan er 4,7 miljoen een scooter hebben...Kan je het je al een beetje voorstellen dat ik gek wordt hier na de rust en gezelligheid van Hoi An?

Liefs!

PS . Ben mijn mobiel in Hue kwijtgeraakt, (tenminste, laten liggen op bed in de hotelkamer en 'niet teruggevonden' door het hotel), dus ben niet meer bereikbaar per telefoon en kan niet meer zo makkelijk foto's uploaden op Facebook via WiFi.

Reacties

Reacties

Ingepinge

Lieve Saar en Maria,

Wat indrukwekkend om julie reis door de verhalen te kunnen volgen. Ogen dicht en het plaatje verschijnt op ons netvlies zo leuk schrijf je Saar. Wat moet het intens genieten zijn om dit samen met elkaar te mogen doen. Marie doe je voorzichtig.............jij bent toch mee om Saar wegwijs te maken en haar op de gevaren te wijzen......! Wij zitten in het sint gedruis, gisteren aangekomen en de temperatuur zakt ook weer. Ik kijk nu naar buiten en overal is het een beetje wit van opgevroren dauw en water. Lieve meiden tot sprekens en een dikke klapzoen, Ingepinge

jos

Hoi Saar,
Wat weer een mooi en bijzonderverhaal.
Heb je ook foto's van de tunnels en kun jij deze erop zetten?
Goede reis verder en verhaal ze.
Dikke kus.
jos

DNAB (=Denise Anke Binkie)

Lieve meiden (en arme Jos en Bart....ik heb al vernomen dat het een enorme bende thuis is.. haha), geweldig om jullie verhalen te lezen. Ik wil de route zeker op papier zodat ik later met Binkie ook op stap kan gaan (oja...Anke wil ook mee haha). Wat fijn dat het zo goed gaat op wat lichamelijke klachten en een vergeten mobieltje na dan. Blijf goed op elkaar passen hoor! Hier is het nog rustig en pakken we prachtige cadeautjes uit van Mirjam en kids. Anke is vandaag 38wkn zwanger en na een wat mindere week (ziekenhuis, hoge bloeddruk, niet lekker) gaat het weer goed. We krijgen alleen wel een hele eigenwijze vent (=handig voor op reis) want hij ligt in STUIT! 1e keer draaien was gelukt....maar hij is vrolijk teruggedraaid. 2e keer draaien lukte niet...en nu maar afwachten. Hij heeft tot do17-11 de tijd om zelf te draaien. We hebben zo veel zin om hem te zien! Lijkt ons zo geweldig leuk! Jullie horen het wel! Zo goed te zien wat jullie ondernemen...ENJOY ENJOY ENJOY THE WORLD IS FANTASTIC! Baarn is BTW ook heel mooi....dikke kus van Anke, Binkie en Denise XXXXXX

Mirjam

..... en dan ben ik natuurlijk ook heel benieuwd of Maria alweer op de been is.......

XXXXX

maria

Ja, ik ben weer op de been. De eerste dag kon ik niet op mijn enkel staan, tweede dag hinkelen, derde dag voorzichtig belasten en zo elke dag een beetje beter. Het was vooral vermoeiend....vandaag, een week later loop ik weer goed. Voel het nog wel en het ziet nog blauw, groen en geel, maar ben heel blij dat het niet gebroken was en dat het niet is gaan infecteren.
Gelukkig zijn we nu in de Mekong Delta, weg van HCMC wat Sara al zo treffend heeft beschreven en dat zal ze ook zeker over de Mekong delta doen. Ze schrijft zo goed......ook zonder foto's moet er een plaatje op jullie netvlies verschijnen, lijkt mij.

Oma Min

Nou wat een reis, mijn eigen reis naar indonesie (indie) van vroeger komt weer in mijn herinnering, nog veel skik en liefs, oma min

katja

Lieve meiden
mooie, enerverende, beeldende verhalen saar! We genieten ervan. Kijken al weer uit naar de volgende! En ook al zulke mooie foto's............
Wel even lastig met je voet zo Ria.......maar ja..........als je haar maar goed zit............! Veel liefs Katja

dora

wat `n verhalen!!Ik zie het voor me!!!
Wat `n gedoe met dat been! Hopelijk hou je geen last!!
liefts
Deurtje

tjerna

Hee,
Wat doen en zien jullie veel leuke dingen! Het is ook echt leuk om je verhalen te lezen en de foto's erbij te zien. Balen dat je telefoon dan nu 'kwijt' is, maar dan houden we in ieder geval nog mooie foto's tegoed;). Verder niet al te veel last gehad van alle regen?
Heel veel plezier nog!
Kus Tjerna

cees

Hallo vakantiegangers...
Dacht dat ik op de mailinglijst stond..!!dus niet.
Hoorde van Dora dat er al reisverhalen waren...
Ik heb het net met bewondering en enige jaloerse gevoelens ( opde enkelblessure en achtergebleven telefoon dan na..) allemaal gelezen en genoten van de foto's.
Waar kan ik ergens aanhaken..??
Zo te lezen een prachtige belevenis..Geniet ze...!!
Liefs, Cees

Anne-Sophieeeeee

Lieve Saar en Maria,

Foto's zien er super uit. Goed om te horen dat het zo goed gaat met jullie!
Ik heb een paar zinnen gelezen, maar ik heb gewacht met het lezen tot in het vliegtuig. Ik ben nu je verslagen aan het uitprinten zodat ik alles lekker in het vliegtuig kan lezen!
Ik vertrek zaterdag!!!
Zal je snel weer een mail sturen.
Heel veel liefs!!!!
xxxxx

maike

Hoi Maria,
Wat een pech...!
Wat een mooie verhalen, ik zie het zo voor me en geuren kruipen in mijn neus. Ik krijg ook zin om heel ver weg te gaan..!
Nog heel veel plezier voor jou en Sara.
xxMaike

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!