sarafina.reismee.nl

Horror, horror in Phnom Penh

Daar ben ik weer! Het heeft een tijdje geduurt, maar nadat ik in Phnom Penh, 4 dagen geleden, een enorm verhaal getypt had dat vervolgens kwijt was omdat de computer vastliep toen ik op opslaan drukte, had ik even helemaal geen zin het nog een keer te typen of überhaupt maar iets met die computers hier te doen...

We zijn zeven dagen geleden per boot aangekomen in Phnom Penh, Cambodja! Mijn eerste indrukken van Cambodja waren eigenlijk een heleboel enorme schokken. Ik wist al het een en ander van de geschiedenis van dit land, maar na de bezoeken aan het Tuol Sleng museum en één van de Killing Fields was ik echt oprecht verbijsterd... Wat hier allemaal is gebeurd, nog geen 35 jaar geleden: rond de 3 miljoen van de 8 miljoen inwoners van Cambodja zijn tussen 1975-1979 overleden en iedereen die hier rond loopt lijkt wel een familielid (of meer) of vrienden verloren te hebben... De mensen die we hier ontmoeten zijn toch allemaal heel optimistisch over de toekomst van hun land.

Het Tuol Sleng Museum is een voormalige middelbare school die tijdens het Pol Pot regime door de Khmer Rouge werd gebruikt als gevangenis en martelfabriek. Er hebben zo'n 20.000 mensen gevangen gezeten, waarvan maar 7 het hebben overleefd, de andere zijn tijdens het martelen overleden of later om een barbaarse manier afgemaakt in Choeung Ek, een Killing Field die we bezocht hebben. Echt ontzettend intrigerend en misselijkmakend, alle martelwerktuigen maar ook menselijke botten zijn nog aanwezig, om van alle foto's van de gevangen nog maar te zwijgen. Mannen en vrouwen, maar ook kinderen en baby's die allemaal vermoord zijn staren je vanaf de muren aan. En dan de bewakers die de martelingen uitvoerden, dat waren jongens van tussen de 13 en 18 jaar oud! Ook de Killing Field was doodsgriezelig, er komen door de regen nog steeds botten, tanden en kledingstukken omhoog, ook op de paden, dus je moest uitkijken waar je ging staan. Door middel van een audiotoer werd zeer intens vertelt hoe systematisch al die mensen gewoon op een beestachtige manier vermoord werden (kogels waren te duur, dus gebruikten ze hamers, takken, messen enzovoort), en voor wat? De zogenaamde ideale communistische staat in de ogen van Pol Pot en de mensen die vermoord werden bedreigden die staat zogenaamd allemaal en waren spionnen, maar zo goed als iedereen was onschuldig. Daarbij werd, als iemand verdacht werd, vaak de hele familie uitgemoord om latere wraak te voorkomen. En dan blijft dat beeld van die baby's die tegen ''de Killing Tree'' werden doodgeslagen maar door mjin hoofd mijn hoofd spoken.

Oké, genoeg over de horrors van Phnom Penh! We hebben gelukkig ook leuke dingen gezien, en we zijn nu alweer een aantal dagen in Siem Reap, waar we natuurlijk alle super mooie Angkor tempels en stedenhebben gezien, maar daar volgt nog een verhaal over!

xxxx

P.S. Gaan nu naar een ''Apsara'' een klassieke Khmer dansoptreden!

Reacties

Reacties

jossie

Hoi Saar,
Wat een aangrijpend verhaal, juist vandaag staat er een groot artikel in de volkskrant dat vandaag weer de rechtszaak tegen de laatst overgebleven rode khmer's zou verder gaan. Het lijkt wel of ze deze periode zo snel mogelijk vergeten willen, als of dit met zoveel doden en ellende kan.
Wat wel heel leuk is gisteren is er een kleine neushoorn in de dierentuin geboren, je mag raden hoe deze heet?,.... Saar, ja echt liefs en dikke kus jos

Mirjam

Ik vond het al zo stil rond jullie........Fijn om weer iets te horen, hoe gruwelijk ook. Ik kan me voorstellen dat je er even helemaal klaar mee bent als zo'n computer je verhaal niet opslaat. Inmiddels dacht ik dat het misschien niet zo mee zat, want het was idd alweer even geleden dat we iets van je konden lezen. Als ik dan mijn computer opstart denk ik iedere keer:"Zal er weer wat van Sara zijn?." M.a.w. fijn om weer "bij" te zijn!!!! Tot je volgende verhaal.....
Veel liefs, ook voor Maria!

Floortje

Mama jij zit altijd achter de computer!

Anke (van Denise)

Jeetje wat een horror! Ook horror hoort helaas bij cultuur. Van die baby's kreeg ik ook de rillingen toe ik t las. Vooral als er dan zo'n kleintje in je buik zit.. Lieve meiden we denken aan jullie en aan jullie mooie reis. Binnenkort maken wij ook een nieuwe 'reis' met onze kleine nieuwe wereldburger. Zin in! Enjoy! Liefs van ons

Marry

Wat een verhaal, daar word je stil van!
Fijn om te lezen dat het goed gaat en jullie nog steeds genieten. Fijne reis weer verder. lieve gr. voor jullie alle twee Marry

Lieke

Wauw, wat klinkt dat allemaal ongelooflijk indrukwekkend. Zo te gek dat jullie dit doen!!! Ik hoop echt dat ik later de moed heb om Imke dit ook te laten doen. Super mooi! Geniet verder.

Liefs Lieke

Anke (van Denise)

Ideetje! Misschien kunnen Imke, Tijn en onze Binkie samen op wereldreis gaan.. Hoewel ik denk dat mama Denise dan ook mee wil ;-) x

Kim

Heeee Saar,
wooooh indrukwekkend! Dat klinkt echt verschrikkelijk naar...
Hoe is het verder? Nog steeds aan het genieten van de cultuur, het weer etc.?
Hoe was de dansvoorstelling? BEN BENIEUWD! :D

xxxxxies

Roos

Wow, dat is wel heftig zeg! Hoe gaat het nu met jullie? Is Maria's been alweer beter? xxx

Katja

He lieve Saar en Ria
Wat een indrukwekkend, gruwelijk verhaal. Ik ben onder de indruk. Ben ook benieuwd wat Cambodja jullie nog meer brengt, het land en mensen zullen met deze geschiedenis moeten leven. Het zal zijn sporen achterlaten (letterlijk en figuurlijk), zowel bij de overlevenden als bij de daders.
He meiden ik kijk wer uit naar de volgende verslagen groetjes en kus van ons allemaal katja

Cees

Bizar en verbijsterend verhaal...!!
Wel heel indrukwekkend beschreven, Saar.
Een reis met vele gezichten en om nooit meer te vergeten..die indrukken...
Moest wel erg lachen om jereactie op Jossie..

jossie

Zo zie je maar naast een neushoorn is er ook een meer grazieuze dans naar je genoemd!
Dikke kus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!