sarafina.reismee.nl

Eet smakelijk?

Sawat-dee!

Kom net uit de yogasessie met Kester de yogi gerold: zo chill! Ben op het moment helemaal één met moeder natuur en alle andere beestjes. Niet zo gek eigenlijk want om te beginnnen ben ik 1 grote jeukbult...Zo veel muggen hier, maar ook andere bloedzuigers: had gisteren een bult die zo groot was als de dop van een colaflesje!! Aan de andere kant: de gekko's (een soort hagedisjes), die de muggen eten, verpesten mijn nachtrust behoorlijk: die dingen maken zo veel lawaai! Maar er zijn nog wel meer die lawaai maken 's nachts: er lopen hier eekhoorns rond die tijdens zonsondergang een soort brullend geluid maken dat nog het meeste lijkt op een krijsende baby, ik word rond mijn huisje gestalkt door een wilde (volgens de eigenaar 3e generatie) junglekat die ik in de nacht ergens hoger op de berg hoor brullen (denkt zeker dat die een tijger is) en er vliegen hier behoorlijk veel insecten rond die gemiddeld 3x zo groot zijn als in Nederland...Dan hopt er ook nog een of ander kikkertje rond dat zeker 1 meter ver kan springen, ze lijken een beetje op van die felgroene met van die rode ogen, alleen zijn deze helemaal donkergroen...Nou niks mis mee (als je er in het donker niet op gaat staan) maar die dingen blijken dus opgevroten te worden door 1 of andere vleesetende kip die tussen de hutjes rond scharrelt... En dan kunnen die kikkers ineens krijsen! Echt best wel naar om te horen....

Maar verder: het snorkelen hier is zo ontzettend vet; lionfish, papegaaienvissen, pufferfish: felblauwe, felgele, alles fel eigenlijk, inclusief het koraal! Om van de scholen met duizenden, duizenden vissen erin waar je zo doorheen kunt zwemmen nog maar te zwijgen. En dan niet één zo'n school, maar gelijk vier met verschillende soorten vis die vlak naast elkaar zwemmen. Behoorlijk cool dus. Zeker als je de enige in de baai bent.

Als je je dan nog niet dichtbij genoeg de natuur voelt, is er natuurlijk ook nog een heel assortiment aan rare beestjes die je hier op kunt eten (niet per sé in Thailand alleen, maar gebaseerd op eerdere ervaringen)... Een greep uit de collectie, naast de gewone kip, koe en varken:

- hond
- kat
- bijenmelk thee (van de koningin: ook zeer goed voor de huid: maar oh zo vies!)
- cobra's (het liefst in bijenmelk likeur of zoiets, dus geen honing)
- pythonvet
- een andere soort, als ie nog leeft, zeer giftige slang. Deze wordt over het algemeen gebruikt in het proces rijstwijn maken.
- muis (worden midden op straat geveld: de poten en staart worden er door het zoontje van de marktverkoper afgeknipt terwijl het arme beestje nog leeft, wat een horror)
- barracuda
- schildpad
- haai
- krokodil
- zo'n beetje elk insect dat je je kan voorstellen.

Ja, ik heb het allemaal gezien! Het meeste ligt nog levend aan elkaar vast geductaped op de markt (ze hebben hier het motto: als het niet leeft, is het niet vers!), wat echt vreselijk is om te zien. Sommige taferelen waren wel genoeg om de meeste geduchte vleeseters toch te laten twijfelen over de gang van zaken.

Wat wel niet te ontkennen valt... het eten is wel HEERLIJK hier. Zo lang je maar niet weet wat er in zit...

Zo, op naar het avondeten!!

P.S. Heb mezelf na een mentale worstelwedstrijd (wel, niet...nee dan toch maar niet....NEE TOCH WEL!) toch ingeschreven voor een PADI Open Water duikcursus...Beter spijt hebben van iets dat je hebt gedaan dan van iets dat je niet hebt gedaan!

Rozemarijn

Coolio! nou daar ga je geen spijt van krijgen hoor! Duiken is zo leuk! Heel veel plezier! xxx

Maria

Wat een beestenboel ....letterlijk en figuurlijk ! Wij hebben elkaar gesproken en gezien via skype en dus heb ik je stalend gezien en enthousiast horen vertellen. Nu ook nog de onderwaterwereld verkennen.....wat heb jij toch een "kut"leven zou Jos zeggen. Via dit blog reis ik nog steeds een beetje met je mee.
Ik ga met oma 'blauw bloed"kijken, want de Koning van Thailand, waar Sara is geweest, komt erop !! Ja, oma volgt je op de voet.
(P.S.:Gauw verbeteren Sara...leeft met een d ....Foei !)

cees

Nou Sara wat een rijke natuur...
Oordoppen in , helm op, laarzen aan en slapen in een overall is dat misschien een idee...??
Gek dat ik jullie eerder niet hoorde over dit soort beesten.
Was het Maria's taak die het zwijgen op te leggen...??
Mooi he die onderwater wereld..!!!!
Liefs, Cees

jossie

Saartje, ik zou zeggen eerst Yoga, dan duiken en je weet daarna geen alcohol en weer Yoga. Je kunt al die beesten de baas als je mediteert, mediteert en een hamer hebt. Ik denk wel dat duiken een te gekke ervaring is. Ben je je al aan het voorbereiden op de full moon feesten, zorg voor fluoriserende verf en drink uit een flesje en swing tot in de ochtend. Zorg wel voor accommodatie op tijd Kho Pangan anders kun je nog altijd vanaf Kho Tao met de boot, is stuk goedkoper ook en feest begint dan op de boot. Nou waar bemoei ik mij mee kun jezelf ook bedenken en anders wel jouw bijbel, de LP!!! Swing verder en denk af en toe aan mij. Dikke kussen!!!!!!!

Kim

Heeee lieve Saar, wat super allemaal zeg!! Hier in dit regenachtige NL is geen hol te beleven. Ben momenteel heel druk met m'n tentamens die tot nu toe allemaal volgens mij best wel goed zijn gegaan! :D Verder moeten we met de klas ons I (L) NY project vrijdag en woensdag laten zien aan de directie van school en dan horen we wat er goed/slecht etc. is dus we zijn nu hard bezig om alles af te krijgen zodat het 1 vloeiende voorstelling is. Nog een pittige klus met heftige confrontaties in de klas, maarja.. Dat hoort er nou eenmaal bij.

Als ik al jouw verhalen zo lees dan ben ik zelfs jaloers op al je muggenbulten en alle insecten die je ziet!! (Behalve de slangen dan natuurlijk :P, ben blij dat ze die beesten daar lekker doden om vervolgens op een bordje te serveren) Heb je al veel verschillende beesten gegeten?
Super vet dat je gaat leren duiken! Echt super gaaf!

Een hele dikke lebber Kim

Mirjam

Een met de natuur? Wat heb je gegeten? Magic mushroom? Ik heb net Bridget Jones; the edge of reason weer eens gezien. Ze staat in het water stoned te wezen van een omelet. Heel grappig en door jouw verhaal was ik weer even terug in de film..... En al die grappige anecdotes over kippen met kikkers, hahahahaha, waar ben je terecht gekomen????? Andre en ik hebben ooit eens in een restaurantje in Azie gegeten waarbij hij (zonder dat hij het wist) zeekomkommersoep at. Ik weet niet of je die al gezien hebt met snorkelen, maar dat zijn die zwarte komkommervormige rare dingen die op de zeebodem liggen. We zaten op een veranda boven het water en terwijl Andre zijn soep at en zich af vroeg waar het nu eigenlijk naar smaakte en wat er in zat keken we over de rand van de veranda naar de zee waar die zeemokmokkers (zoals wij ze voor de grap noemden) lagen. Je snapt het al. Bij Andre ging een lichtje branden bij het zien van de naam van de soep en die vieze zwarte kronkels op de zeebodem..... Geen hap meer van gegeten en wat anders besteld. Hahahahaha. In datzelfde resort hadden we een hutje op het water. Oh wat romantisch, maar je moest de deur dicht houden anders kwamen de ratten binnen. En omdat wij dat niet gedaan hadden schoot er 's nachts een rat langs de muur. HELP!!! En omdat Andre zijn lenzen niet in had was ik de enige die het zag!!!! HELP HELP!!!! Dus deuren en ramen dicht houden daar!!!! Oh ja....je kunt natuurlijk ook nog vegetatisch worden......weet je zeker dat je geen sprinkhanen, maden, vleermuizenspeeksel (jawel, de birthnest in flesjes in de supermarkt zitten er vol mee) en ander klein gespuis eet. Maar ja, dan zijn je verhalen natuurlijk ook minder smakelijk om later te vertellen! Geniet maar lekker daar, boven en onder water. Groeten aan de zeekomkommers!!!!

Mirjam

dat moet natuurlijk vegetarisch zijn!!!

jos

En hoe ging de 1e duik ? Lucht en water happen natuurlijk en kijk wel uit voor de haaien, die zijn pas echt groot!!!! Ik ga maar terug in de Yellow Submarine lijkt mij veiliger en een mooi deuntje bovendien, dikke kussen

Katja

Ja saar, nu heb ik geluncht met een colega die naar Korea gaat............ heb haar voor bereid op de heerlijke maaltijden. Ben benieuwd wat voor een varianten er nog meer zijn! Heb je die ene muis nog gezien na die halve zeep? of zit die inmiddels ook in een gerecht. Veel plezier met het duiken! liefs Katja

Ingrid en Isabeau

Oh jee, Isabeau (onze echte dierenvriend) heeft jou verhaal met tranen in haar ogen en rillingen over haar rug gelezen. Dit kan zij zich niet voorstellen, wat daar allemaal gegeten wordt. (moet er zelf eerlijk gezegd ook niet aan denken). Van de onderwater wereld kunnen wij ons enigszins wel wat bij voorstellen. Wij vergelijken het maar met ons avontuur met snorkelen op Bonaire. Prachtig! Veel plezier nog en geniet van deze mooie tijd! Liefs van ons zessen.

jossie

Waar blijft het verhaal over JAWS die je gezien hebt tijdens het duiken!! xxx jos

Petra

JAWS?????!!!!!! Jos, wat weet jij, wat wij nog niet weten?? ;D