sarafina.reismee.nl

Bellen blazen op 30 meter diepte

''Okay, everybody ready?''

Iedereen schreeuwt opgewonden 'Ja!' en geeft het okteken door zijn wijsvinger tegen de duim te houden en de hand boven het water uit te steken. De instructeur grijnst en stopt zijn regulator in de mond, waardoor zijn ''Lets go down!!'' nogal vervormt klinkt. Ik stop mijn regulator in m'n mond, laat alle lucht uit mijn BCDjacket lopen en zink met behulp van mijn 3.2 kilo aan gewichten langzaam naar beneden. Ik hou me vast aan de lijn, omdat je bij het dalen onder water nogal snel gedesoriënteerd raakt. Zoiets begrijp je niet, totdat je het zelf mee maakt. Langzaam wordt het wateroppervlakte vager, terwijl de bodem een onzichtbaar in de donkere diepte ligt. En je daalt, wordt het donkerder en donkerder. Je daalt nog steeds verder. Ondertussen moet je de druk van je oorholtes blijven halen, door te slikken en je neus dicht te knijpen terwijl je eruit ademt: dit omdat lucht compacter wordt naarmate je dieper gaat en dat voel je in de luchtholtes (zoals in de ruimte achter je trommelvlies) in je hoofd. Ik daal extra langzaam omdat ik een lichte vorm van verkoudheid heb, waardoor dat 'equalizen' moeilijker gaat en ik opeens de enige zichtbare duiker in de buurt ben...zo'n rare ervaring: ik zweef in het 'niets'. Nog steeds dieper... en dan zit je opeens op 30 meter diepte met je kont op de loop van het kanon van een 50 meter lang fregat uit de 2e wereldoorlog! Letterlijk! Kan het nog vetter?

Uiteindelijk heb ik toch mijn PADI open water en SSI advanced open water duik certificaten gehaald: het was zo'n onvergetelijke ervaring! Wat een adrenalinekicks heb ik de afgelopen 6 dagen gehad zeg!! Vooral de cursus voor gevorderden had hele bijzondere duiken: een nachtduik, nou zou je zeggen, je ziet 's nachts toch niets? Dat dacht ik ook, maar we kregen enorme zaklampen en hebben heel veel gezien: roggen, fluoriserende deeltjes in het water, murray's, pufferfish en nog veel meer. Maar het allervetse van die duik was nog wel het boven komen, je kop uit een oceaan van inktzwart water steken en het eerste wat je ziet is een sterrenhemel zoals je hem nog nooit gezien hebt: zo mooi betoverend prachtig. Ik was één lopend blok adrenaline na die duik en met mij alle anderen die mee waren geweest! Allen (inclusief de instructeur) schreeuwden het uit van plezier zodra ze boven kwamen en dat duurde eigenlijk nog tot ver nadat we de boot opgeklommen waren... De diepe duik (30 meter) en de wrakduik waren ook ontzettend cool: die boot was zo spookyen interessant...Nog een heel assortiment aan andere 'specialiteiten'duiken gedaan, de één nog vetter dan de andere.

Ik heb echt ontzettend veel lol gehad met de instructeurs Sarah (een Ierse met een curieus gevoel voor humor, wel echt heel aardig (ben er nog niet uit of ze nou ADHD had of gewoon heel veel energie), en Nick (een Engelsman: hij ziet eruit als een knuffelbeer en wordt door iedereen Bear genoemd wordt). Ook de anderen die de cursus met me deden waren heel aardig: 2 Franse jongens, een Engels koppel, een Zweeds meisje en m'n buddy (met wie je onder water in koppels samenwerkt): een jongen uit Hamburg, Chris. Een paar avonden met ze uit geweest maar bovenal tijdens het duiken gewoon heel veel lol gehad. De reden dat iedereen doorging met zijn gevorderde cursus was eigenlijk de grootste motivatie om het ook te gaan doen voor mij... Al had ik achteraf die duiken nooit, nooit willen missen!!

Ben nu een plan aan het maken voor na de kerst, is heel leuk om te doen: moet een paar weken onder een steen gaan leven als ik wil compenseren voor al dat geld dat ik de afgelopen dagen over de balk heb gesmeten (420 euro in 5 dagen...tja), anders ben ik over een maand thuis....En dat willen we natuurlijk niet!

Overmorgen vertrek ik naar Ko Phangan, om daar samen met een meisje (Ine uit Utrecht) dat ik in Bangkok ontmoet heb kerst te gaan vieren! Ja, het eiland met die legendarische Full Moon Parties ja. Kan niet wachten!!

Voor iedereen die dit leest:
EEN HELE FIJNE KERST EN EEN HEEL MOOI, GEZOND EN GELUKKIG 2012!!! Fijne kerstvakantie, ik zie jullie weer in het nieuwe jaar!

Heel veel liefs van Sara!

Reacties

Reacties

jossie

Heeeeeeee Saartje, Wat weer een kop en verhaal zeg! Nadat we net even geskypt hebben toch maar een reactie. Wat een avontuur dat duiken en wat goed dat je het gedaan hebt. je moet maar denken centen raken toch altijd op en geeft niet waar maar de indrukken, plezier en herinneringen die blijven een leven lang bij je. Ook jij fijne feestdagen en op zoek naar weer nieuwe avonturen. Veel plezier op de fullmoon feesten en opletten dus!!!! Dikke kussen Jos

Mirjam

Lieve Sara,

Wat een avontuur! Beetje jaloers ben ik natuurlijk wel, dat snap je. Maar goed, kerst met een kale boom omdat een dreumes alle ballen uit de boom knalt is ook leuk.....

Ik wens je een onvergetelijke jaarwisseling! Geniet!!!!

Liefs mirjam

maria

Nou, het is helemaal duidelijk...je voelt je als een "vis in het water"...en het is fantastisch om te lezen hoe je geniet en welk een belevenis het duiken is. Als ik er was geweest, was ik niet gaan duiken, want dat vind ik te eng, maar wat zou ik een spijt gehad hebben !!!!!
Zal ik je bankrekeningnummer op dit blog zetten ? Willen mensen kunnen blijven genieten van jouw reisverhalen, kunnen ze een bijdrage overmaken. (Van het Rosa Spierhuis kreeg je een eindejaarsuitkering ! €50 pop in de envelop!) Mijn motto voor volgend jaar: maak al je dromen waar !!! .........eigenlijk heb ik mijn droom al gedroomd ! en jij leeft nu toch ook in een "droom" (af en toe een nachtmerrie, met al die beesten) Zorg je wel dat je na de full Moon feesten niet met een "kater" wakker wordt ? (letterlijk en figuurlijk) Deze kerst en dit oudjaarsfeest wordt zowiezo onvergetelijk! Nog heel veel plezier !! Mooie belevenissen ! Fantastische ervaringen ! en....... maak je dromen waar in 2012 !!!!!!

maria

Ach....Bart was deze week thuis en hij zou wat foto's op je blog zetten, maar het is toch nog niet gebeurd. Als hij weer thuis is (hij vertrekt morgen naar de wintersport) zal ik hem er nog eens aan herinneren. Zelf ben ik al 2 avonden bezig geweest met een fotoboek maken. Ik dacht dat ik heeeeeeeeeeeel veel foto's had verwijderd, want het waren er veeeeeeeeeels te veel, maar van de 800 zijn er nog zo ongeveer 650 over (doet me denken aan Helga en Derk) die ik allemaal in het boek wil hebben.....dat gaat lukken, maar het gaat wel "even" duren !

ingepinge

Saar wat een spectakel! In Hilversum donker en vies water omdat er wat met de leidingen is... Jij onder water om te kijken wat er allemaal leeft. Ster net vertrokken naar Zwitserland om te skien en May komt morgen naar huis om kerst te vieren, oud en neiuw vieren wij in magisch Maastricht. Veel geluk voor 2012, lieve groet van ons

dora

Oh saartje wat heerlijk die verhalen!!!
Geniet ervan!!!
En fijne feestdagen in die warme oorden!
Dora

Marry

Prachtige verhalen , boven en onder water! Fijne warme feestdagen! En nog heel veel reisplezier! Geniet lekker verder. Groetjes Marry

ine

Hallo lieve Sara

Je verhalen klinken goed! Ik zie je erbij lachen.
Fijn om te lezen.
Ik ben weer druk bezig met de voorbereidingen van Kerst.
Het is weer volle bak bij de familie Meurs.
Wij wensen ook jou gezellige dagen en ga door met genieten.
heel veel liefs van ons allemaal!!!

Cees

Saartje dit is toch teveel ineens...
Zoveel kan een mens toch niet aan..!!!
Tijd voor de terugreis...?? Toch...??
Lees de wijze woorden van Jossie nog maar eens over..!!!!!!!
Sla alle plezier en indrukken goed op...daar kun je bijna een heel leven mee toe...
Die zitten in the pocket !
Hele mooie sfeervolle ervaringen rond kerst en oud en nieuw....Cees

Petra

Wat een machtig mooi verhaal weer!!! Zie het helemaal voor me.....met je billen op een kanon, hihi, wat zal je (met regulator in je mond) gelachen hebben!!

Lieverd, maak er maar een fantastische Kerst en onvergetelijke jaarwisseling van....ik zal vanuit hier aan je denken! Dikke kus van iedereen hier, en een hele dikke knuffel van je grote nicht!

Maria

We zijn nu bij Ine en Chris op bezoek en oma Ellie heeft (bijna) al je reisverslagen gelezen. Hieronder gaat zij haar reaktie geven (ze is het nu aan het schrijven) Zoals altijd is het hier gezellig en worden we vermaakt met de grapjes van Jos en Chris. Vanmiddag bij Annelie en Evert in het nieuwe huis geweest (prachtig)en omdat zij nog geen internet hebben krijg je nu via mij hun hartelijke groeten !

Oma Ellie

Lieve Sara, Heb je geweldig goed en spannend reisverslag gelezen. Ben erg trots op je. Je kunt een boek schrijven en maakt furore ermee!!! Daar ben ik van overtuigd. Ben voorzichtig en ik zal de H. Antonius vragen jouw reisleider te zijn, dat vraag ik elke avond. Ik hou heel veel van je ! Liefs Oma

katja

Lieve Saar, Inmiddels zijn de eerste feesten al geweest en hoop dat het geweldig was (de full moon parties). Met terug werkende kracht wensen wij je natuurlijk hele swingende dagen toe! We volgen je op de voet en genieten van je verhalen. Dikke kus katja en familie

dora

Hallo Saar
Wat klinkt het allemaal tegek...ik zie het levendig voor me...hoe je het beschrijft!!!
Even opbiechten, dat ik in je bed heb geslapen met Cees...we hebben `n heerlijke kerst gehad bij Jos en Maria...natuurlijk hebben we je gemist, maar ook genoten van de verhalen over jou en Maria! Eigenlijk hebben we steeds over reizen gepraat....mede door wat jij aan het doen bent...de reis samen met jou moeder en de reis van Cees in Zuid-Amerika....en onze ( Ria en ik) in Azië. In gedachten reis ik met je mee!!!
Leuk dat je straks weer met je vader....!!! Geweldig!
Groetjes
Dora

Jos, Ingrid en de kids

Hey Sara, wat kan jij dit jaar prachtig afsluiten met al deze mooie verhalen en belevenissen. We zullen voor jou ook een pijl de lucht in schieten middernacht, voor nog meer prachtige dagen in 2012! Veel geluk en lieve groetjes van ons zessen. Xxxxxx

Maria

Ook voor jou een onvergetelijk goed, gezond, geweldig 2011 waarin je je "weg" gaat vinden, zowel op reis als straks in je leven.
Vannacht hebben we elkaar even aan de telefoon gehad, maar er was maar heel weinig van de verstaan. Duidelijk werd wel dat jij/jullie het enorm naar jullie zin hadden/hebben en swingend het nieuwe jaar in zijn gegaan. Het kan/zal niet altijd feest zijn, maar ik hoop dat je heel 2012 als een "feest" zal ervaren !!
Dikke knuffel !!!!

jos

He mijn Saartje!
De allerbeste wensen voor 2012 en al mje dromen.
Misschien kan ik op een droom meeliften in februari, ha ha! Dikke kussen Jossie.

T.Lies

Lieve Sara, Wat een verhaal weer met dat duiken. Ik ben niet verder gekomen dan snorkelen. Alles wat je beleefd is nog steeds positief, hé. Houd dit vast voor het nieuwe jaar 2012. Nog heel, veel plezier en de hartelijke groetjes uit Limmen, Er was dit jaar veel en heel mooi vuurwerk. Zelfs oma Min is om 23.50 uur uit bed gekomen en heeft het vuurwerk gehoord!! en gezien!! Ook van haar de groetjes en doe voorzichtig, je hoort het haar zeggen. Liefs. T. Lies.

Anne-Sophie

Geweldig Saar!
Het eerste stukje kan zo in een reis tijdschrift staan!
Klinkt allemaal super Saar.
Geniet ervan

Heel veel liefs!
(Ik stuur je binnenkort weer even een persoonlijke mail ;-) )

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!