sarafina.reismee.nl

Het diepe zuiden

Nogmaals een gelukkig nieuw jaar dan maar!

Mijn kerst en oud&nieuw waren geweldig, samen met een grote groep een paar dagen in twee bungalows aan de oostkant van Ko Phangan gezeten: ontzettend veel gefeest, op het strand gehangen, aan beachvolleybal gedaan, gegeten en natuurlijk gewoon lol gehad. Oh ja...en ook heel veel stormachtig weer, maar dat mocht de pret niet drukken. (Gewoon keihard de orkaan trotseren door in je bikini de zee in te rennen: als je de striemende regen even wegdenkt: echt ongelofelijk hoge golven die voor behoorlijk wat lol zorgden!!) Met oudjaarsnacht tot zonsopgang gefeest, onder andere tijdens de legendarische Full Moon Party... Zal niet te veel op de details blijven hangen, maar het was in ieder geval in alle opzichten een onvergetelijke ervaring. Laat ik erbij houden dat ik nog nooit zo veel verloren slippers (duizenden, geen grap), bewusteloze mensen en emmers drank heb gezien. Maar wat wil je ook met een strandfeest met 40,000 mensen? Het vuurwerk was trouwens echt prachtig, al is er wel een hectare jungle door af gefikt geloof ik.

Jullie hebben toch zoiets als Sonja Bakker om af te vallen? Ik had deze kerst en oud&nieuw Ine Bakker om aan te komen. Serieus, mijn maag is volgens mij twee keer de omvang wat het was voor de kerst. Hahaha, Ine's nooit tevreden gestelde maag heeft er tijdens de kerst voor gezorgd dat die van mij volgens mij twee keer in omvang gegroeid is!! Niet dat mijn plotselinge meereizende eetpatroon erg is, want ik ben nu in Trang, in het diepe zuiden van Thailand. Als je hier iets kunt doen, dan is het lekker eten, eten en nog meer eten op de ochtend-, dag-, middag-, en nachtmarkten. En ja, ik heb sprinkhaan geprobeerd! En ja, dat kostte me al m'n doorzettingsvermogen. Toen het Canadese meisje waar ik mee op die markt was zich ook aan de larven en een ander soort dikke worm waagde, ben ik kokhalzend afgehaakt. Verder is het eten echt overheerlijk: naast de gebruikelijke maar nooit tegenvallende Pad Taien Pak Hong hebben zie hier ook een andere lokale specialiteiten: een gerecht met noedels dat zoiets als ''khanom jiin'' heet, en ''muu yaang'' dat is gebraden varkensvlees in een hele zoete saus. Als je hier koffie bestelt in een van de cafés, waar het hier van barst, krijg je een liter ''kopii'', wat nog behoorlijk goed te drinken is ook. Verder zijn de Thai ontzettende zoetekauwen. Overal wordt suiker in gedaan, ze zijn gek op ijsjes, mierzoete sieroopjes en ander snoepgoed, als je hier over de avondmarkt loopt, doen de walmen verdampte suiker behoorlijk vaak aan onze Hollandse kermissen denken: de suikerspinnen en popcorn kraam en snoepkraamgeuren, snappen jullie dan wat ik bedoel? Ze hebben hier zelfs een soort van oliebolletjes: kan je nagaan hoe blij ik was!

Mijn reis hier naar Trang was trouwens onvergetelijk, zowel de boot vanaf Ko Phangan, als de busrit die erop volgde, als de treinreis van 4 uur vanuit Surat Thani naar Trang. Echt waar, die trein leek regelrecht uit het Spoorwegmuseum weg gereden te zijn en het beste was: nergens geen toerist te bekennen. Deze regio wordt namelijk over het algemeen door toeristen over het hoofd gezien, wat jammer is want Trang en de eilanden zijn echt plaatjes. Door het beperkte toerisme moet zeggen dat ik voor het eerst in een paar weken het echte Thailand weer te zien krijg. Twee bewijzen: 1. De prijzen zijn ineens weer normaal. 2. De mensen zijn weer oprecht aardig. Ik was het behoorlijk zat afgesnauwd te worden en idioot hoge prijzen te moeten betalen voor de meest simpele dingen. Begon me even af te vragen waarom Thailand ook alweer het 'land van de glimlach' genoemd wordt, maar na het door toeristen geterroriseerde Ko Phangan snap ik die houding natuurlijk wel.

Morgen begint mijn grote eilandhopavontuur: van Ko Muk hier voor de kust, per boot nog dieper naar het zuiden: Ko Lipe, mijn laatste stop in Thailand. Per boot vertrek ik dan naar Pulau Langkawi, in Maleisië! Ik ga niet over land omdat het grensgebied Maleisië-Thailand een negatief reisadvies kent door onlusten m.b.t. spanningen met een Moslim-minderheid in de regio.

Meer goed nieuws, vandaag mijn vliegtickets van Singapore naar Jakarta op de 8 februari geboekt dus dan zie ik Jossie weer en gaan we samen Indonesië ontdekken!! Dan op 7 maart vanaf Bali terug naar Bangkok om van daaruit ook Laos nog onveilig te gaan maken...Mijn 2012 kan nu al niet meer stuk!!

?? ????! (Dat betekent tot sprekens volgens de barjongen!)

Reacties

Reacties

Katja

Wauw saar, wat heerlijk om weer wat van je te horen! Wat een mooie verhalen! Maar ook een tegenstelling van zo veel touristen naar geen touristen! Wat betreft die slippers; ik begreep dat ze die in Jakarta goed kunnen gebruiken, De politie heeft daar een tienerjongen mishandeld en voor het gerecht gesleept omdat hij slippers zou hebben gestolen van een agent. De indonesiers zijn woedend en laten dat zien door hun slippers te dumpen bij de kinderbescherming. (er liggen er al 1200) dus die duizenden van jou strand kunnen daar nu heen! Verder is het hier in Nederland nat, winderig en zijn we bang voor hoog water. Mischien heb jij nog een tip voor een droog, warm eiland! succes met de eiland hop trip! liefs van katja, frank tjerna, youri en ilse

jos

Ja dat wordt top! Weer een mooi verhaal. Ik zit midden in de voorbereiding voor Indonesie, maar ga eerst nog met Maria naar Boedapest in de warme baden liggen om mijn oude botten weer lekker soepel te maken om de Bromo te beklimmen en nog andere activiteiten te ondernemen. Wel jammer dat eigenlijk zo´n feest als de full moon party zo afloopt. Ga lekker in Maleisie rondstruinen, pas op jezelf en je teen en geniet verder.
xxx jossie

maria

Wat fijn om te lezen dat je weer in het échte Thailand bent en dat je dit ook meer weet te waarderen !!!!!
Hier zou ik ook wel weer bij willen zijn !! Liefs Maria
?????

Cees

Wat een lekkerbekje ben je Sara met al dat lekkers...
Lust je niet eens wormen en larven...?
Wij hadden vis op het menu, heerlijk bereid door Jos.
Zal straks samen smullen worden in Djakarta met zo'n kok...
Je belevenissen en verhalen zijn overigens evenzo om te smullen....al gaat het soms mijn voorstellingsvermogen te boven....
40.000 mensen op een strandfeest....??? is dat niet teveel van het goede...???
De zee inen de orkaan trotseren en de lol met elkaar dat snap ik beter.....
Leg de rest me maar later uit.
Liefs, Cees

Denise

En have fun in Maleisie...ik loop nog op de slippers van Langkawi. Pulau Perhentian island is ook een hele erge top aanrader in Maleisie...Expeditie Robinson eilandje; geweldig blauw water, lekker eten op het strand, goedkope slaapplekken of hele luxe dure, lekker snorkelen, weinig te doen dus lekker biertjes drinken met toeristen....wij hadden er een top tijd (maar ja..zijn dan ook wat ouder haha). Succes! x Dna&t

maria voor oma Ellie

Oma vroeg me net of ik jou wilde laten weten dat ze veel aan je denkt en hoopt dat je nog een fijne tijd zult hebben. Straks zal ik dit laatste verslag van jou aan haar sturen, want ze leeft/reist echt met je mee en zelf ben ik ook altijd blij en gerustgesteld als ik weer zo'n mooi en fijn verslag van je heb gelezen. Dag Schatzi !! Dikke kus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!