sarafina.reismee.nl

Hello mister!

We waren er al voor gewaarschuwd. Het beruchte "Heeello misterrr!!!" van Indonesië... Mannen, vrouwen, kinderen, iedereen doet er aan mee. Hysterisch gegiechel als je terug groet, iedereen die je meesleurd en foto's van/met je maakt, het plaatje klopt helemaal. Vandaag waren het schoolkinderen. De eerste groepen achtervolgden ons semi 'onopvallend' door ons op 4 stappen afstand te volgen en 'onopgemerkt' foto's van ons te maken. Een uur later zien wij ons, na een al eindeloze stroom aan praatjes om hun Engels te oefenen, fotoseries en begroetingen genoodzaakt abrupt weg te moeten draaien als daar in de verte weer een schoolklas de Borobodur om komt. Te laat, ze hebben ons al gezien en komen als een brullende menigte op ons af om ons op te slokken in een fotoshoot waarin wij met onze bezwete, rode koppen uitsteken als vuurtorens. Maar dat maakt ze niet uit, ze vinden 'ons' echt geweldig. Serieus: als je je een dagje celebrity wilt voelen ga dan op een doordeweekse dag ná 7 uur 's ochtends naar de Borobodur.

Maar geen zorgen hoor, Jos en ik hebben de tempel ook in alle rust meegemaakt: vandaag waren we bijna de enigen vlak na zonsopgang, de toeristenhordes arriveren pas na 7 uur en die eerste schoolklassen zijn nog wel goed te ontwijken. Niet dat het niet leuk is hoor, maar op een gegeven moment voel je je wel een beetje een circusact haha! De Borobodur zelf was echt prachtig, zoals ik al zei waren wij er vlak na zonsopgang, dus hadden we vanaf de top prachtig uitzicht over de omliggende vallei/vulkanen, die allemaal nog in nevel gehuld waren. Echt adembenemend mooi. De tempel zelf is niet te vergelijken met Angkor (Wat), maar desalniettemin toch heel mooi. Daarna zijn we ook nog naar Prambanan geweest, een Hindu tempelcomplex (de Borobodur is Boeddhistisch) dat rond dezelfde tijd is gebouwd als de Borobodur. Hier hebben we de Shivatempel gezien, deze was ook heel mooi en leek in bouwstijl wel op Angkor, maar was wel veel kleiner dan de Borobodur.

Vorige week woensdagochtend zijn Jos en ik allebei apart vanaf Singapore op Jakarta airport aangekomen. Zo leuk om Jossie weer te zien na 3 maanden! Vanaf daar hebben we meteen de bus naar Jakarta gepakt en daarbij zijn we meteen in één van de beruchte traffic jams beland. We waren blij dat we van te voren besloten hadden niet in Jakarta te blijven hangen, want het is gewoon een vieze, vervuilde, smakeloze stad, dus: op naar Bogor! De treinreis ernaartoe was geweldig, de eerste indrukken van Indonesië die we die eerste dag hebben gekregen zijn onvergetelijk. Bogor zelf was een tegenvallertje, het was minder Bourgondisch en gezellig dan we hadden verwacht. Zeker Jos had na het lezen van "Heren van de thee" van Hella Haasse zo'n super romantisch beeld dat eigenlijk wat tegengevallen is. We hadden meer van die mooie koloniale Nederlandse landhuizen verwacht. De Nederlandse invloeden waren er wel en ook wel wat landhuizen, maar vaak in belabberde staat en dan met handjevol krotten of vuilnisbelt aan weerszijden. Wel hebben we een restaurant ontdekt (Gumadi, het enige restaurant in Bogor overigens) met prachtig uitzicht over de stad en de achterliggende vulkaan; die toepasselijk in wolkensluiers gehuld was. Via de Puncak pas zijn we vervolgens naar Bandung gereden: hier was ons prachtig uitzicht over Bogor en de theevelden beloofd maar helaas lag de hele omgeving langs de route in de wolken... Zicht: 50 meter! Nouja, die beelden Googlen we wel!

Wink
Daarbij hebben we wel een stuk theevelden gezien hoor en de thee geproefd.

In Bandung hebben we de Hollandse art-deco hotels, zoals het Savoy, en de universiteit van Bandung (er studeren hier meer dan 600.000 studenten!!) bezocht, maar aangezien dat het wel was qua bezienswaardigheden in Bandung besloten we Oost-Java te laten voor was het is en de grote treinreis naar het westen te maken...next: Yogyakarta! En die treinreis was vet! Prachtige passen, dwars door de reisvelden, bergen, steden: het blijft ongelofelijk hoe veel je van Azië te zien krijgt vanuit de trein: het blijft mijn favoriete vervoersmiddel! Hier in Yogyakarta aangekomen ben ik een dagje ontzettend ziek geweest, waarschijnlijk iets verkeerds gegeten maar ik had in ieder geval koorts, hoofdpijn en last van mijn buik (ik ben inmiddels flink verrot van binnen). Jos is toen de stad in gegaan en heeft o.a. het Kraton en het Hollandse fort Vredeburg bezocht, maar verder heeft hij mij heerlijk vertroeteld hoor (ik kan geen banaan meer zien:p)... Ook zij we naar Kota Gede, het zilversmeden dorp geweest en hebben daar ook een zilverwerkfabriek gezien. Vanochtend dus vroeg op voor de tempels en nu, 's avonds 8 uur, zitten we de wachten op de trein: we nemen vanavond om 23.30 de trein naar Malang... Ja, richting de Bromo vulkaan dus!! Xxx

Reacties

Reacties

Mirjam

Hahahaha, ik zie jullie al helemaal voor me met jullie rode hoofden tussen al die kleine mensjes. Je krijgt een soort Gullivergevoel. En ze zijn allemaal zo aardig en vinden je zo geweldig dat je niet anders kan dan glimlachen en maar net doen of je het echt heel erg leuk vindt al die aandacht..... Het valt mij trouwens heel erg mee dat dit pas de eerste keer is dat je ziek bent. Dan heb je het toch wel goed gedaan daar tussen alle sprinkhanen, kikkers, kippehartjes en al het andere eten waar wij hier onze neus voor ophalen.
Sam zit naast mij te schilderen. De ark van Noach in gips. (Met dat ik dit schrijft en het hardop aan hem voorlees zegt hij: "Nee, je moet niet schrijven dat ik de ark van Noach schilder, dan is de verrassing er af. Je moet schrijven; Sam schildert niet de ark van Noach.) Hij mengt ondertussen verf om te kijken wat voor kleur het wordt, maar aangezien zijn lievelingskleur zwart is kun je je wel voorstellen hoe zijn mengschoteltje er uit ziet. Gelukkig heeft de ark nog wel wat kleur......
Geniet daar van alle kleuren! Hoewel de Bromo misschien ook wel wat bruin kan zijn??????
Liefs en geniet nog even van celebstatus!!

Mirjam

moet dus zijn KIPPENHARTJES......oeps

Maria

lieve Valentijntjes,
Wat weer een uitgebreid en levendig verslag. Ik had natuurlijk al het één en ander via skype en mail vernomen, maar deze informatiebron heeft toch veruit mijn voorkeur ! Het brengt me wederom terug in de tijd. In Angkor waren inderdaad ook veel Hinduïstische invloeden te zien en deze zijn, vind ik ook, wat verfijnder dan (veelal) de Boedistische bouwwerken. En dan die steden..lawaaierig, stinkend, overvol, met minaretten die oproepen tot het gebed en veelal de mannen die ons aanspraken met de vragen:"what's your name"? en "are you married"? en dan "why not"?
Die treinreizen...die had ik ook mee willen maken...het is toch heel anders als je zelf in die trein zit Saar ? Dat kan je toch niet echt beleven met een filmpje of foto's ?
Hoewel...ik heb heel erg genoten van de filmpjes die je gemaakt hebt.(die Roos had meegenomen) maar toch....ik wil er dan zo graag ook naar toe !!!! Tot nog toe hebben jullie wel (veel) van de schaduwzijde van reizen door Java beleefd, heb ik de indruk. Het vieze, schreeuwerige, stinkende, opdringerige verkopers, bakken met regen, zieke Sara, geen idyllische beelden van "Heren van de thee"....Nu jullie meer door het mooie landschap reizen zal Java zijn mooie kanten laten zien, verwacht ik. (?) Ja, dat beschrijf je ook al ......lijkt me prachtig !!!!!!
Hier is alle sneeuw weer weg. De Limburgers zijn druk in de weer met de carnaval die dit w.e. goed losbarst. Ja Jos, dat moet je nu wel missen.....neem daar maar een lekkere Bintang (?) op mijn kosten ! veel plezier nog samen !! Liefs XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

dora

Joh, Joh, Joh,Joh, Joh,....wat `n verhalen!!!
En heerlijk om dit samen als vader-dochter te delen!
Dora

Denise

Heeeeeeerlijke verhalen! Ik ga weer helemaal terug in mijn jonge jaren als blonde (met witte benen) reizigster...zo mooi allemaal....de route is zo herkenbaar... Bogor: wij hadden daar de lekkerste pisang goreng! Tempels...zo mooi .ik hoop snel weer eens richting Azie te gaan. Jos de hele dag aan de saté?? groetjes van ons 3 (Tim lust nog geen saté maar produceert wel het sausje...)

cees

Ja ik was een paar verslagen achterop geraakt door het natuurijs en een tripje er vlak voor naar Inzell, een soort schaats mekka en 3 dagen Weissensee....
Ik kon direct overstappen op natuurijs en heb 3 dagen inGiethoorn en de route van de 11 stedentocht geschaatst....Super!!!!!!!!!
Ik vind dat ik ook een beetje moet genieten en uitstapjes maken want anders kan ik al dit grote reisgenot niet verteren.....
Wat heerlijk om jullie zo te volgen en mee te genieten...
Met jullie volg ik een stukje bekend terrein...
Van Djokja ga ik via de Bromo mee naar Bali...
Neem een biertje bij Toko Un o.i.d een leuke plek...in Malang... Geniet van de mooie bijzondere natuur op weg of terug van de Bromo...
Liefs voor een bijzonder stel....

ingepinge

Daaaaaaaag lieve saar wij gaan bijna richting Oostenrijk. Tot volgende keer, liefs van ons

katja

Hello Madam
Wie reist die kan verhalen............................dat is wel duidelijk!! Weer prachtige plaatjes die ik nu voor me zie! Ik begrijp dat ik blij mag zijn det ik niet alles ruik!
Hier is de dooi echt ingetreden, het witte maakt plaats voor groen. ook weer mooi! We zijn weer klaar voor de vakantie (een weekje). Ben benieuwd naar jullie verhalen in bali! liefs katja en de rest

alaaf egelse

Hallo Jos,ja uit het oog uit het hart!!

Er heeft geen enkele fan naar je gevraagd.
Maar je enige echte fan je zus die heeft je gemist.
Vooral de ontbijtjes met je mooie uitstraling s'morgens.
Zo dadelijk ga ik naar kerkrade ,je broertje is inmiddels ook al afgehaakt maar de echte die gaan door!!!
Ik neem aan dat jullie zich goed vermaken en voor ons geld Am Aschermittwoch ist alles voorbei!!! en dan hebben jullie nog een leuke tijd samen. Doe de groetjes aan Sara en veel liefs en ALAAF UIT EGELSE

ome gerrie

heeeello missieee,
sinds enige tijd volg ik je reis. Ik ben onder de indruk van je reis en van je reis verslag. Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat je in de toekomst schrijfster wordt. Ik vind het wel een prettig gevoel dat Jossieee nu bij je is. Doe hem de groeten. Ik hoop als je terug komt nog wat vrije tijd over hebt om te gaan golfen.
Kus, ome Ger

Jos

Langa deze mij onsympatieke weg wil ik iedereen laten weten dat het goed met mij gaat. 35 graden,strak blauwe lucht, snorkel spullen bij de hand, de Bintang koud en Lombok op de achtergrond en natuurlijk de reisleider Saar bij de hand....maar ja iemand moet het doen, dus dikke groeten....jos

Jos

Langa deze mij onsympatieke weg wil ik iedereen laten weten dat het goed met mij gaat. 35 graden,strak blauwe lucht, snorkel spullen bij de hand, de Bintang koud en Lombok op de achtergrond en natuurlijk de reisleider Saar bij de hand....maar ja iemand moet het doen, dus dikke groeten....jos

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!