sarafina.reismee.nl

De laatste lootjes!

Sabaidee!

''En we gaan nog niet naar huis, nog lange niet, nog lange niet...'' Eh... of wel?

Na de 8e maart de nachttrein vanuit Bangkok naar Nong Khai te hebben gepakt, heb ik een paar dagen hier in Nong Khai doorgebracht: mijn eerste indruk was dat het inderdaad een leuke stad is, maar ik moest door: Laos wachtte! Dus de machtige Mekong rivier, tevens grens, per bus via de Thai-Lao Friendship bridge overgestoken, op naar Vientiane. Nou, alle verwachtingen na verhalen over het Laotiaanse verkeer zijn totaal waargekomen in het korte ritje van de brug naar Vientiane die uiteindelijk 1,5 uur duurde: met z'n zeventienen in een gemuteerde TukTuk die helaas drie keer is stukgegaan onderweg: wel een leuk Nederlands koppel leren kennen die nu ze met pensioen zijn, de wereld over zeilen (hun boot lag nu in Maleisië).

Vientiane is een heerlijke stad. Franse invloeden -Laos maakte ook deel uit van Indochina- zijn vooral te merken aan de vele bakkerijen met overheerlijke broden. Daar heb ik dus een paar dagen gechilld, sightseeing gedaan, leuke mensen (veel expats en stage-lopende studenten) ontmoet en vooral veel fruitsmoothies gedronken: overheeeerlijk, nr. 1 ding dat ik thuis ga doen: blender kopen. ;) Hoe dan ook, hoe leuk ik dit stukje Laos al vond, ik merkte aan mezelf dat ik gewoon echt geen zin meer had om nog verder te moeten reizen... Ik had geen zin om Laos snel te moeten afjakkeren: de afstanden zijn echt gigantisch en het vervoer heel slecht. Ik had vooral zin om wat langer op 1 plek te blijven, me daar een beetje te settlen en dan vooral op te gaan in de cultuur. Bovenal, ik wou wat nuttigs doen! Dus vrijwilligers werk it was! Een aantal dagen fanatiek gezocht in Vientiane/omgeving, niets gevonden: of ze spraken letterlijk geen woord Engels in de scholen, of ze hadden gespecialiseerde mensen nodig in physiotherapie enz. Uiteindelijk heeft mijn trouwe reisbijbel, de Lonely Planet, me eruit geholpen. In Nong Khai, de Thaise grensstad, is een weeshuis voor weesjes en kinderen met HIV en AIDS, genaamd Sarnelli Orphanage. Dus ben ik de grens weer overgestoken, maar voordat ik "uberhaupt contact op kon nemen met Sarnelli, werd ik op een feestje voorgesteld aan een vrijwilligster van ISARA, een naschoolse benefietinstelling waar kinderen gratis Engelse en Chinese les, kunst, dans en ICT krijgen. Voor ik het wist had ik daar al een plekje in het team: ontzettend leuke mensen allemaal van mijn leeftijd!

Echter, er lopen wel heel veel vrijwilligers rond voor de kleine klassen en de eerste week had ik bijna het gevoel overbodig te zijn: ik vroeg me af waarom ze niet gewoon 'nee, bedankt we hebben niemand nodig' hadden gezegd... Daarom besloot ik alsnog naar Sarnelli House te gaan, samen met Laurel, die ik in mijn guesthouse heb ontmoet. En wat een levensveranderende, onbeschrijvelijk emotionele en leuke ervaring is dat geweest zeg. Deze kinderen hebben allemaal HIV/AIDS en hebben veelal een afschuwelijk levensverhaal (verkracht, gedumpt, verstoten etc.), maar zijn zo lief en vrolijk en gelukkig. Opgedeeld in 5 huizen leven 200 kinderen, babies tot 18 jarigen, met materialistisch in principe bijna alles wat ze kunnen wensen (ze hebben zelfs een klein zwembad), maar het allerbelangrijkste mist natuurlijk: ouders die aandacht en liefde geven. Waar de oudere kinderen dat bij elkaar zoeken, hebben de kleintjes nog volwassenen nodig. Daar komen de vrijwilligers in beeld. Nog nooit zo veel geknuffeld en complimentjes gegeven als de afgelopen dagen: ze zijn allemaal zo lief! Heb mijn ogen uitgehuild toen ik weg moest: hoe erg kan je je in een paar weken aan die kinderen gaan hechten? Hoe dan ook, ik ben van plan om zeker terug te gaan, of het nou deze zomer is, of over 3 jaar!

(wordt vervolgd, het eten wordt opgediend door mijn 'huisgenoot' Ryan)

Vervolg geschreven op zondag 1 april:

Zooo, ben ondertussen alweer in Bangkok, na gisteren praktisch de hele dag (vanaf 5 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds onderweg) in de trein gezeten te hebben... Mijn laatste dagje is ingegaan!!!! Boehoeoeoe, ik wil niet weg. :( Nouja, dit dagje ga ik nog gebruiken om wat souvernirs te kopen en dan vanmiddag met een Zwitserse jongen die ik gisteren ontmoet heb op zoek naar het beroemde ''Hangover 2'' hotel (dat is een hotel in een wolkenkrabber uit de Hangover, een film die zich in Bangkok afspeelt: heel grappig) en dan vragen naar tafel nr. 22, want daar zit de koningin altijd aan als ze komt haha! We hebben ook afgesproken alleen het goedkoopste watertje te nemen, het schijn nogal een prijzige tent te zijn!

Anyway, om een lang verhaal kort te maken, de afgelopen weken waren echt geweldig. Het was gewoon heel leuk om eens ergens wat langer op één plek te zijn, op te gaan in de cultuur: ik heb ontzettend veel contact gehad met de lokale bevolking en beste lokale hangspots leren kennen (alle markten, eettentjes, barretjes, kampeerplekken, parken). Zo heb ik geluncht met bejaarden die hun Engels wilden oefenen, veel uit eten geweest met Thai van mijn eigen leeftijd, een stuk meegereden met een huismoeder en dan waren er natuurlijk nog de baby's, peuters en kinderen van Sarnelli. Ook heb ik Thaise lessen gevolgd van Emmy, een andere vrijwilligster, en dat hielp behoorlijk bij het in contact komen met de lokale bevolking. Daarbij, wat ook zo leuk was dat alle mensen waar ik mee optrok (vrijwilligers) daar ook allemaal een langere tijd verbleven en dat was zo anders dan het normale riedeltje van het reizen: je moet altijd zo snel weer afscheid nemen, wat je nooit de gelegenheid geeft de anderen echt te leren kennen. Bij een avondje in de Gaia-bar, een geweldige drijvende bar op de rivier, realiseerde ik me pas hoe veel leuke mensen ik heb leren kennen in Nong Khai, het was er vol met vrienden uit Sarnelli, ISARA en mijn Guesthouse, Mutmee...

Je kunt wel begrijpen dat ik totaal geen in had om naar huis te gaan? Hahaha nee hoor nu heb ik er ook wel vrede mee. Morgen naar de airport, overmorgen thuis! Heb er ontzettend veel zin in om iedereen weer te zien!!

Tot snel!

Petra

Lieve Saar, je laatste dagen zijn in gegaan.....meid wat hebben we genoten van je verhalen. Keer op keer zat ik ze met kippenvel op mijn hele lijf te lezen. En wat ontzettend goed dat je vrijwilligerswerk hebt gedaan bij al die kinderen die je lieve knuffels en glimlach zo ontzettend hard nodig hadden!!! Alvast een heeeeele goede terug reis toegewenst, en dan tot gauw!!!!!!
Dikke kus, Petra

jos

hoi lieve Saar, Ja je komt naar huis en dat is geen 1 april grap, hoop ik! Nu lijkt het zo snel gegaan en toen je weg ging dacht ik 5 maanden wat een lange tijd. Ben ontzettend benieuwd naar de achtergrond verhalen, de fotos"s en jou weer te kunnen knuffelen. Je leven is zeer waardevoller geworden door deze reis, je ervaringen en de kennismaking met andere mensen en culturen. Een deel daarvan heb ik samen met jou mee mogen maken en dat was onvergetelijk en dat zal ik nooit vergeten!!! Dikke kussen en en behouden vaart naar huis, jouw jossie.

Katja

Hoi sara
Wat heb je een mooie tijd gehad, en die laatste weken in het kinderhuis maken je reis echt compleet!! en nu dat lastige loslaten....................maar fijn dat je weer terug komt!! tot gauw liefs katja, Frank, Tjerna, youri en Ilse.

Mirjam

Lieve Sara, Probeer alles zo lang mogelijk vast te houden!!!!!!!Het leven is hier zo snel weer gewoon.......Goede reis en tot snel!

Liefs Mirjam

linde-lobke

Saar, hoe laat kom je aan morgen? x

Kim

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA LEEEEEEEUK!!!! :D
Kan ik je eeeeeeeeeindelijk weer zien !!!!!!

jos

ja ja ze is weer thuis vol van verhalen en praatjes. Ik ben blij dat het allemaal zo goed verlopen is. Nou dat was mijn bijdrage aan dit reisbloc. Alle andere wil ik ook bedanken voor hun verhalen en wetenswaardigheden, tot hoors en of tot ziens. Groet jos

ingepinge

Lieve Saar,

Wat super mooi je verhaal en je laatste ervaringen, wat een schat aan kennis neem jij mee naar huis. Heel veel liefs en tot gauw, Ingepinge